Shelter Associates
De uitdaging en de organisatie
In India leeft meer dan een op de zes stadsbewoners in armoede, vaak in sloppenwijken. Veel van deze arme stadsbewoners hebben geen toegang tot de meest basale sanitaire voorziening: een toilet. In 2015 leefde 65 miljoen mensen in de sloppenwijken van India, een aantal dat tegen 2020 zou kunnen stijgen tot 100 miljoen.
Slechte hygiëne veroorzaakt gezondheidsproblemen, waaronder verontreinigd water en een toename in besmettelijke ziekten. Ook komt de persoonlijke veiligheid in het geding, met name voor vrouwen. Tienermeisjes en vrouwen lopen het risico te worden geïntimideerd of aangerand wanneer ze alleen naar gemeenschappelijke toiletten lopen, met name 's nachts.
Shelter Associates is een Indiase maatschappelijke organisatie die in 1994 werd opgericht en die zich inzet voor toegang tot basale infrastructuur en huisvesting voor arme stadsbewoners. De organisatie begon in 2013 met het 'One Home One Toilet'-initiatief om de sanitatieproblemen in Indiase steden op te lossen. Shelter Associates zag in dat de sanitatieproblemen in de Indiase steden werden verergerd doordat zelfs de meest elementaire informatie over de infrastructuur van sloppenwijken ontbrak, waaronder kaarten van rioleringen en waterleidingen.
“Kaarten met de locatie en status van toiletten in huizen vóór (links) en na (rechts) het project One Home One Toilet van Shelter Associates
”Aanpak
Voor 'One Home One Toilet' worden Google Earth Pro en andere geografische informatiesystemen (GIS) gebruikt, om de infrastructuur van een sloppenwijk in kaart te brengen en aan te geven welke huizen eigen toiletten of toegang tot gemeenschappelijke voorzieningen hebben. Shelter Associates voert enquêtes uit onder huishoudens om gegevens te verzamelen over de toegang van een huis tot basisvoorzieningen zoals water. Ook worden demografische gegevens verzameld. De groep gebruikt vervolgens basissatellietkaarten van Google Earth om elk huis te markeren op een kaart.
Vervolgens wordt een nieuwe kaart gemaakt om voor afzonderlijke huishoudens de bestaande infrastructuur van de sloppenwijk en de toegang tot verschillende voorzieningen weer te geven, waaronder toiletten, stromend water en afvalverwijdering. De kaarten die zo ontstaan, laten zien waar de gaten zitten in de infrastructuur van sloppenwijken, zodat medewerkers van Shelter Associates gemakkelijk kunnen vaststellen welke huishoudens geen toilet in huis hebben en in welke gebieden in sloppenwijken geen riolering en/of drainageleidingen liggen. De organisatie gebruikt kaarten om ondersteuning te bieden bij de planning en logistiek en om te rapporteren welke huizen uiteindelijk een toilet hebben laten installeren, wat gezinnen kunnen aanvragen.
Impact
“Een voorbeeld van een kaart, gegenereerd na onderzoeken bij huishoudens. Hierop is te zien welke huishoudens een eigen toilet hebben en welke niet.
”In het verleden hadden beleidsmakers, projectmanagers, NGO's en begunstigden vaak allemaal hun eigen werkgebiedje. Dankzij de kracht van GIS en kaarten werken ze nu echter allemaal samen binnen hetzelfde kader, met dezelfde blik op de realiteit, vanwege de informatie die wordt weergegeven op kaarten.
”Pratima Joshi, uitvoerend directeur en oprichter, Shelter Associates
Met Google Earth Pro heeft Shelter Associates het leven beter gemaakt voor duizenden bewoners van sloppenwijken in vijf steden in de staat Maharashtra. Shelter Associates heeft meer dan 200.000 huishoudens in kaart gebracht, 9000 mensen geholpen hun huis te verbeteren en meer dan 105.000 mensen toegang gegeven tot betere sanitaire voorzieningen. Met informatie die in kaart is gebracht tijdens het 'One Home One Toilet'-project zijn riolerings- en drainagenetwerken gereinigd en zijn nieuwe leidingen gelegd. Vrouwen en tienermeisjes worden 's nachts niet meer lastig gevallen tijdens een bezoek aan gemeenschappelijke toiletten, omdat ze nu thuis een toilet hebben.
“Mijn ultieme droom voor de kaarten en Shelter Associates is de meest kwetsbare mensen in onze steden een betere kwaliteit van leven te geven. En gegevens inzichtelijk maken met kaarten is daarvoor een hele krachtige tool,” vertelt Joshi.