India Literacy Project

Auteur
Padmaja Sathyamoorthy, coördinator Operations van het India Literacy Project
Organisatie
India Literacy Project
Gebruikte tools
Google My Maps, Google Earth

De uitdaging en de organisatie

Het India Literacy Project (ILP) werd in 1990 gestart door een groep vrijwilligers in de Verenigde Staten die zich wilde inzetten voor alfabetisering in India. De groep helpt India een alfabetiseringsgraad van honderd procent te bereiken door gemeenschappen te versterken, hiaten in het onderwijs te overbruggen en systeemveranderingen aan te brengen door belangenbehartiging. Het ILP ondersteunt voornamelijk alfabetiseringsprojecten in de plattelandsgebieden van India, waaronder de meest afgelegen gebieden met een zeer lage alfabetiseringsgraad.

De groep erkende dat een van de obstakels voor een betere geletterdheid is dat kinderen op verschillende manieren leren. Het onderwijssysteem in India is echter grotendeels gebaseerd op het traditionele model van een leraar die lesgeeft voor het schoolbord. Het ILP zette daarom het initiatief Multi-Dimensional Learning Space (MDLS) op, waarmee kinderen op verschillende manieren kunnen onderzoeken, experimenteren, ontdekken en leren. Het doel is niet alleen de kinderen te helpen het goed te doen op school. Met dit initiatief leren ze ook zichzelf beter kennen en ontdekken ze wat hun interesses en vaardigheden zijn.

De MDLS omvat cd's, audio, video en toegang tot internet. Het ILP heeft ook een betaalbaar natuur- en scheikundepakket ontworpen waarmee kinderen proefjes kunnen doen en de concepten daarachter leren begrijpen. Er was echter geen interactieve content beschikbaar voor maatschappijwetenschappen, dat in India geschiedenis, maatschappijleer en aardrijkskunde omvat. Het ILP heeft dat type content ontwikkeld.

Aanpak

Het ILP besloot Google Earth te gebruiken om interactieve content te bouwen voor het onderdeel Maatschappijwetenschappen van het MDLS. “Met Google Street View, Google My Maps en Google Earth zagen we grote mogelijkheden om kinderen te betrekken op manieren die anders niet mogelijk zouden zijn,” vertelt Padmaja Sathyamoorthy, coördinator Operations van het India Literacy Project. “Veel plattelandskinderen hebben niet de mogelijkheid om te reizen en zien bijvoorbeeld misschien nooit de Taj Mahal. Het enige dat ze normaal gesproken zouden zien, zijn plaatjes van postzegelformaat in een tekstboek. Met de tools van Google krijgen kinderen ervaringen alsof ze er daadwerkelijk zijn.

Het ILP koos ook voor Google Earth vanwege de Voyager-functie, waarmee wetenschappers, kunstenaars, docenten en anderen boeiende verhalen kunnen maken met kaarten, 3D-weergaven en interactiviteit. “Met Voyager komen geschiedenis en aardrijkskunde tot leven,” vertelt Sathyamoorthy. “Het is een zoveel rijkere vorm van storytelling. Kinderen gaan hun cultuur en geschiedenis veel beter begrijpen omdat het voelt alsof ze het echt hebben beleefd, zonder dat ze daarvoor het klaslokaal hoeven te verlaten.”

Het ILP koppelt lokale leraren aan hun eigen programmamanagers om samen de interactieve verhalen te maken voor de lessen maatschappijwetenschappen in de vijfde tot en met de tiende klas, die in vier Indiase staten tot het curriculum behoren. Van de verhalen werden met Google Spreadsheets storyboards gemaakt, die alle tekst en links naar kaarten en andere interactieve content bevatten. De verhalen richten zich op historische plaatsen, koninkrijken en rivieren, allemaal belangrijke onderdelen van het onderwijsprogramma.

Impact

Het ILP hoopt de Voyager-verhalen uiteindelijk beschikbaar te maken voor 1 miljoen studenten op 50.000 scholen. En dat doel komt al behoorlijk snel in zicht. Tegen het einde van 2019 hoopt het project tussen de 250.000 en 500.000 studenten te bereiken.

Het programma laat al zijn sporen na. “Leraren vertellen ons dat de opkomst het hoogst is in klassen waar Google Earth wordt gebruikt,” vertelt Sathyamoorthy. “Dit zijn de makkelijkste lessen die leraren kunnen geven omdat de studenten daar het meest nieuwsgierig zijn. Hun leerervaringen krijgen een compleet nieuwe wending. Ze zien dat geschiedenis veel meer is dan het onthouden van jaartallen en dat aardrijkskunde meer is dan het tekenen van kaarten.”

Dankzij het werk van het ILP met Google Earth Outreach, zo vertelt ze, “heeft het ILP geschiedenis en aardrijkskunde tot leven gebracht met nieuwe tools en mediacontent die het voorstellingsvermogen van jonge geesten prikkelen.”

Ze is ervan overtuigd dat de voordelen ook ver buiten het klaslokaal merkbaar zullen zijn. “Het project verbreedt de horizon van onze studenten,” zegt ze. “Het is niet alleen de lesstof leren vanuit een tekstboek. Ik geloof dat het een nieuwsgierigheid wekt en een liefde voor leren aanwakkert die een leven lang blijft.”