Luchtkwaliteit

Schone lucht is essentieel voor het leven op aarde, maar toch ademt meer dan 90% van de wereldbevolking vervuilde lucht in. De afgelopen jaren heeft Google verschillende Street View-voertuigen uitgerust met luchtvervuilingssensoren om de luchtkwaliteit in steden straat voor straat te meten. We hebben samengewerkt met partners van over de hele wereld om meer dan 500 miljoen luchtmetingen te doen. We hopen dat steden met behulp van deze informatie beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen en sneller de overgang naar een gezondere, duurzamere stad kunnen maken. Door deze metingen kan het onzichtbare zichtbaar worden gemaakt, waardoor we allemaal beter kunnen ademen en gezonder kunnen leven.

Dublin

We werken samen met de gemeenteraad van Dublin in het kader van het Smart Dublin-programma om hyperlokale inzichten over luchtkwaliteitsgegevens te bieden. Hiermee kan de Ierse hoofdstad aanvullende kennis vergaren voor maatregelen om het klimaat en de volksgezondheid in de stad te verbeteren. Dit is de volgende fase in het partnerschap van Dublin en Environmental Insights Explorer (EIE) van Google. Dat heeft tot doel om informatie te leveren voor slimme ov-programma's, zodat de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd en het gebruik van schonere vervoersmiddelen uitgebreid. Door het initiatief rijdt de eerste elektrische Street View-auto van Google, een Jaguar I-PACE, een jaar lang door de stad om de luchtkwaliteit te meten, met behulp van het gespecialiseerde mobiele platform met luchtvervuilingssensoren van Aclima. Dat kan stikstofdioxide (NO2), stikstofmonoxide (NO), koolstofdioxide (CO2), koolstofmonoxide (CO), fijnstof (PM2.5) en ozon (O3) meten en analyseren. Deze vervuilende stoffen zijn in grote hoeveelheden schadelijk voor het klimaat en de volksgezondheid. Dit is de eerste keer dat een Google Street View-auto in Ierland niet alleen is gebruikt om Google Maps Street View-afbeeldingen te maken, maar ook om luchtvervuiling en broeikasgassen te meten. Dit was mogelijk omdat Jaguar Land Rover-technici de Street View-technologie van Google in de auto hadden geïntegreerd.

play_circle_filled

Luchtkwaliteitskaarten gelanceerd in Environmental Insights Explorer

In oktober 2019 hebben we nieuwe, hyperlokale inzichten over luchtkwaliteit op straatniveau gepubliceerd in onze Environmental Insights Explorer. Kopenhagen en Londen waren de eerste steden waarvoor we deze inzichten publiceerden. Dit is onderdeel van het nieuwe gedeelte EIE Labs, waarin we datasets voor het klimaat introduceren als een essentiële indicator om klimaatmaatregelen te prioriteren en te controleren. We ontwikkelen de nieuwe luchtkwaliteitskaart van Kopenhagen in samenwerking met de stad Kopenhagen en wetenschappers van de universiteit van Utrecht om gegevens van Google Street View-voertuigen te verzamelen die zijn uitgerust met wetenschappelijke instrumenten om de luchtkwaliteit op straatniveau te meten. Op de voorlopige kaart is per stratenblok de concentratie roetdeeltjes (zwarte koolstof) en ultra-fijnstof te zien. Kopenhagen is al met architecten en ontwerpers bezig aan een nieuwe stadsinrichting voor de toekomst op basis van deze gegevens.


Ultra-fijnstof (ook wel PM 0,1 genoemd) zijn deeltjes op nanoschaal (met een diameter van minder dan 0,1 micrometer). Ultra-fijnstof wordt uitgestoten door het verkeer en kan tot diep in de longen en in de bloedbaan doordringen.

In Londen hebben we in samenwerking met het Breathe London-project nieuwe luchtkwaliteitskaarten gepubliceerd met fijnstofdeeltjes (PM 2,5) en stikstofdioxide.


Stikstofdioxide (NO2) wordt voornamelijk gevormd door de verbranding van brandstof, vaak door auto's, vrachtwagens en energiecentrales. Het wordt in verband gebracht met ademhalingsproblemen, waaronder astma-aanvallen en verminderde longcapaciteit.

Amsterdam

In mei 2019 kondigden we aan dat we samenwerken met de stad Amsterdam om inzicht te krijgen in de luchtkwaliteit in de stad op straatniveau. Er zijn 2 Street View-auto's uitgerust met luchtsensoren om stikstofmonoxide (NO), stikstofdioxide (NO2), fijnstof (PM 2,5 en PM 10), ultra-fijnstof (PM 0,1) en roetdeeltjes (zwarte koolstof) te meten. Wetenschappers van de universiteit van Utrecht plaatsten de luchtsensoren in de voertuigen en werken samen met de stad Amsterdam en Google om rijroutes te plannen. Ook beheren ze de gegevenscontrole en -analyse. Nadat de gegevens zijn gecontroleerd en de analyse is voltooid, willen we nuttige inzichten met het publiek delen, zodat iedereen (burgers, wetenschappers, autoriteiten en organisaties) beter onderbouwde beslissingen kan nemen.

play_circle_filled

Kopenhagen

In oktober 2018 maakten we bekend dat we samenwerken met de stad Kopenhagen en Google om inzicht te krijgen in de luchtkwaliteit van Kopenhagen op straatniveau. We hebben samen met de stad Kopenhagen de hulp ingeschakeld van wetenschappers van de universiteit van Utrecht om de auto uit te rusten met meetapparatuur voor de luchtkwaliteit. Ze spelen ook een belangrijke rol bij het controleren en analyseren van de gegevens. Ook de universiteit van Aarhus in Denemarken levert een bijdrage.

play_circle_filled

Londen

In 2018 kondigden we aan dat we samenwerken met het Environmental Defense Fund, de Greater London Authority, C40, Air Monitors, het National Physical Laboratory, Cambridge Environmental Research Consultants en andere onderzoekspartners als onderdeel van het Breathe London-project. We begonnen met 2 speciaal uitgeruste Google Street View-auto's door de Britse hoofdstad te rijden om luchtvervuiling te meten. Zo wilden we in 2019 miljoenen metingen verzamelen en analyseren.

play_circle_filled

Houston

In 2018 werkten we samen met het Environmental Defense Fund (EDF) en onderzoekers van Rice University en Sonoma Technology. Voor dit project reden van juli 2017 tot maart 2018 2 Google Street View-auto's met diverse meetapparatuur voor luchtkwaliteit rond in verschillende wijken van Houston. Bij dit project in Houston werd een meer gevarieerde mix van vervuilende stoffen gemeten en werd een combinatie onderzocht van commerciële en industriële activiteit en woonwijken.



Oakland

In 2017 hebben we met onze partners van het Environmental Defense Fund (EDF), Aclima en de University of Texas-Austin de eerste resultaten gedeeld van een project dat in 2015 is gestart om de luchtkwaliteit te meten met behulp van Google Street View-auto's. U kunt nu kaarten bekijken voor Oakland in Californië, gepubliceerd door het EDF. Op deze kaarten ziet u de resultaten voor stikstofmonoxide (NO), stikstofdioxide (NO2) en roetdeeltjes (zwarte koolstof): verontreinigende stoffen die worden uitgestoten door auto's, vrachtwagens en andere bronnen en die effect hebben op onze gezondheid en ons klimaat.


Roetdeeltjes komen vrij als brandstof wordt verbrand, vooral diesel, hout en kolen. Grote blootstelling aan roet wordt in verband gebracht met hartaanvallen, beroertes en bepaalde vormen van kanker. Luchtkwaliteitsgegevens van Google/Aclima; analyse door Apte et al/EDF. De kleuren op de kaart houden geen verband met kleuren van de luchtkwaliteitsindex. Ga voor meer informatie naar edf.org/airqualitymaps.

Wetenschappers kunnen nu toegang vragen tot de gevalideerde gegevens. U kunt ook meer informatie over de wetenschap achter deze kaarten lezen in het tijdschrift Environmental Science & Technology, in een artikel door een wetenschappelijk team onder leiding van dr. Joshua Apte van de University of Texas-Austin.

play_circle_filled

Onze uitbreidingsplannen

We hebben samen met Aclima meetapparatuur voor luchtkwaliteit getest om luchtsensoren te verfijnen die met mobiele apparaten kunnen worden gebruikt. We wilden ze verbeteren tot het punt waarop ze een vergelijkbare nauwkeurigheid bieden als instrumenten van laboratoriumkwaliteit. Na jarenlange inspanning konden we in september 2018 aankondigen dat we dit doel hadden bereikt. We gaan de luchtkwaliteit op meer plaatsen ter wereld in kaart brengen met 50 extra Street View-auto's.

play_circle_filled

Tijdens de eerste onderzoeksfase hebben Google en Aclima meetapparatuur voor luchtkwaliteit getest op enkele Street View-auto's. Op elke auto werden 2 sets instrumenten geïnstalleerd. De ene set bevatte referentie-instrumenten van laboratoriumkwaliteit voor het meten van luchtkwaliteit. Deze worden meestal gebruikt voor luchtmetingen van overheidsinstanties. Deze apparatuur is zowel kostbaar als omvangrijk en is dus moeilijk te implementeren op een groot aantal voertuigen. In de 2e instrumentenset werden kleinere Aclima-luchtsensoren geïnstalleerd die geschikt zijn voor mobiele apparaten. Deze kunnen we in veel grotere aantallen implementeren. Door beide apparatuursets naast elkaar te gebruiken, hebben we de prestaties kunnen verifiëren. We weten nu zeker dat de kleinere Aclima-sensoren er klaar voor zijn om ze in 50 Street View-auto's te implementeren.

Methaan in kaart brengen

Project Air View ging in 2014 van start toen we aankondigden dat we met het Environmental Defense Fund (EDF) zouden samenwerken om duizenden methaanlekken in kaart te brengen van aardgasleidingen onder bepaalde Amerikaanse straten. Hiervoor gebruikten we Street View-auto's die waren uitgerust met meetapparatuur voor methaan. In 2016 kondigde PSE&G, een van de grootste energiemaatschappijen van de VS, aan dat ze gegevens en kaarten van ons Street View-kaartproject gebruikten om de prioriteit te bepalen bij het vervangen van hoofdgasleidingen. Deze activiteiten maakten deel uit van hun goedgekeurde leidingvervangingsprogramma waar miljoenen dollars mee gemoeid waren. Hierdoor slaagde PSE&G erin de methaanuitstoot uit de doelgebieden met 83% terug te brengen. Bovendien verving de maatschappij 35% minder kilometers aan leiding dan was gebeurd zonder gebruik van deze gegevens. Bekijk de EDF-site (waarop deze resultaten in breder perspectief worden geplaatst) en lees het wetenschappelijke werk dat is gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Science & Technology.

play_circle_filled