Omvang van de werkzaamheden
Small
Sector
Openbaar en welzijnswerk
Doelen
Bekendheid vergroten
De effectiviteit van uw websites meten
Effectief communiceren en samenwerken
Productiviteit verbeteren en werkprocessen stroomlijnen
Uw doelgroep aanspreken
Foto ter beschikking gesteld door
WITNESS
Uitdaging
WITNESS richt zich door middel van technologie op mensenrechten en helpt miljoenen gewone burgers wereldwijd zich uit te spreken met online videomateriaal. WITNESS vertrouwt ook op technologie "Om de zichtbaarheid en het wereldwijde effect van campagnes te vergroten en efficiënt te werken om het effect en de waarde van elke donatie te maximaliseren", vertelt Marianna Moneymaker, werkzaam bij de online marketing- en productie-afdeling van WITNESS.
Sinds de oprichting twintig jaar geleden heeft WITNESS samengewerkt met meer dan 300 mensenrechtengroepen in meer dan tachtig landen, heeft de organisatie meer dan 3000 mensenrechtenactivisten getraind, veelgebruikt trainingsmateriaal ontwikkeld en tools bedacht voor het maken van video's en het garanderen van veiligheid, hebben ze het eerste online platform speciaal voor mensenrechtenmedia ontwikkeld (de HUB) en videobeelden toegevoegd aan meer dan honderd campagnes. Al deze activiteiten stelden de organisatie voor diverse uitdagingen, van de coördinatie van internationale communicatie tot de creatie van de best mogelijke plek voor de HUB.
Verhaal
De gratis tools van Google voor Non-profitorganisaties ondersteunen de kleine maar effectieve staf van 30 medewerkers van WITNESS. WITNESS maakt al jaren gebruik van Google Workspace om een hoog productiviteitsniveau te bereiken. Sommige medewerkers zijn vaker onderweg dan op kantoor, en ze vertrouwen op Gmail en Google Agenda om contact te houden en up-to-date te blijven. Via Google Documenten kunnen mensen samenwerken aan documenten, variërend van blogposts tot medialijsten. Met Google Formulieren verzamelen ze content voor geplande projecten of peilen ze de reacties van medestanders.
WITNESS heeft naast andere bewustwordingsinitiatieven ook een eigen YouTube-kanaal met miljoenen weergaven en duizenden abonnees. Samen met partner Storyful is er een uitgebreid nieuw kanaal op YouTube opgezet rond het thema mensenrechten.
Daarnaast vestigt de organisatie de aandacht op campagnes met zoekmachinemarketing via Ad Grants. En ze krijgt inzicht in haar donateurs en de effectiviteit van de website via Google Analytics. Mensen kunnen projecten, zoals 'gerechtigheid voor ouderen', via Google Maps op een kaart bekijken op www.elderjustice.org. Google+ en Hangouts helpen mensen bij specifieke onderwerpen te betrekken. Er is een serie Hangouts gepland om het twintigjarig jubileum van de organisatie te vieren.
"Google voor Non-profitorganisaties helpt ons interessante content te verspreiden en onze dagelijkse activiteiten te stroomlijnen, en dat allemaal gratis."
Matisse Bustos Hawkes, adjunct-directeur Communicatie en betrokkenheid
Impact
WITNESS maakt niet alleen gebruik van de voordelen van Google voor Non-profitorganisaties, maar kan ook relaties opbouwen met andere Alphabet-onderdelen. Matisse Bustos Hawkes, adjunct-directeur Communicatie en betrokkenheid bij WITNESS: "Onze gesprekken met YouTube hebben geleid tot de ontwikkeling van de Custom Blur Tool op het platform. Met deze tool kunnen activisten elementen in een video, zoals de identiteit van personen, laten vervagen en belangrijk beeldmateriaal over de schending van mensenrechten blijven delen."
WITNESS dringt er bij andere technologiebedrijven actief op aan om het voorbeeld van YouTube te volgen. Met deze functionaliteit kunnen de levens worden beschermd van de moedige personen die een getuigenverklaring afgeven.