Omvang van de werkzaamheden
Medium
Sector
Openbaar en welzijnswerk
Doelen
Bekendheid vergroten
Donateurs vinden
Vrijwilligers werven, opleiden en betrokken houden
Foto ter beschikking gesteld door
Nigel Millard/RNLI
Uitdaging
Het RNLI redt gemiddeld 24 levens per dag. De organisatie verzorgt een opsporings- en reddingsdienst rond het Verenigd Koninkrijk en Ierland. In de zomer zorgt de organisatie voor strandwachters. De reddingsbrigade is afhankelijk van donaties en het vergroten van de naamsbekendheid is daarom essentieel voor het voortbestaan van het RNLI.
Verhaal
Het RNLI gebruikt de tools van Google om bestaande donateurs geweldige functionaliteit te bieden en om potentiële nieuwe donateurs te trekken.
De organisatie beheert meer dan 230 reddingsstations langs de kust van het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Elke reddingsboot is voorzien van een camera die alle reddingsacties vastlegt. De indrukwekkende video's worden geüpload naar YouTube, waar donateurs kunnen zien hoe het RNLI een verschil maakt. Of het nu een trawler is die met windkracht 11 wordt opgestuwd door de golven, of een trillend nat hondje dat zijn baasje terugvindt, dit soort videocontent bereikt ook het jongere publiek. Het YouTube-kanaal van het RNLI genereert gemiddeld 75.000 weergaven per maand en heeft 10.000 abonnees.
Het RNLI maakt sinds 2005 gebruik van Google Ads en Ad Grants om zich op nieuwe donateurs te richten en de juiste donateurs aan te spreken op het juiste moment. Tien jaar later, toen de BBC een documentaire maakte over het RNLI, werd Ad Grants ingezet om van deze gelegenheid gebruik te maken en zo veel mogelijk bekendheid te krijgen. Dankzij relevante content en efficiënte targeting werd een recordaantal bezoeken en donaties bereikt.
Het RNLI maakt al langere tijd gebruik van Google Analytics voor de analyse van verkeerscijfers en gebruikersgedrag. In 2014 resulteerden deze statistieken in de eerste contentstrategie van de organisatie. Bij het RNLI wordt niet alleen gekeken naar rapporten, er wordt ook wat mee gedaan. De organisatie wil ervoor zorgen dat online content bij de doelgroep past en dat websites het gewenste effect hebben op gebruikers.
"Dankzij de tools van Google konden wij nieuwe manieren verkennen om de zichtbaarheid van onze liefdadigheidsinstelling en het werk van onze vrijwilligers te vergroten."
Nigel Saxon, manager E-media, RNLI
Impact
Het RNLI is een non-profitorganisatie die 92% van haar inkomsten uit donaties haalt. De mensen van het RNLI staan dag in, dag uit paraat om mensen op zee te redden. Met een beetje hulp van de tools van Google voor Non-profitorganisaties kan het RNLI zijn naamsbekendheid vergroten en meer geld inzamelen.