Omvang van de werkzaamheden
Large
Sector
Maatschappelijk werk
Doelen
Bekendheid vergroten
Donateurs vinden
Uw doelgroep aanspreken
Foto ter beschikking gesteld door
Direct Relief
Uitdaging
Al enkele jaren op rij wordt Direct Relief door Forbes Magazine genoemd als een van de weinige non-profitorganisaties met 100% efficiënte fondsenwerving. Direct Relief heeft hard gewerkt om dit efficiëntieniveau te bereiken, maar kampt met dezelfde uitdagingen als alle non-profitorganisaties. Hoe kunnen mensen hen vinden? Hoe kan Direct Relief als non-profitorganisatie die volledig afhankelijk is van privéschenkingen met beperkte middelen toch meer fondsen werven? Hoe kan de organisatie succesvol zijn wanneer zij slechts een fractie kan besteden van de bedragen waarover andere instellingen beschikken?
Verhaal
Google voor Non-profitorganisaties biedt Direct Relief een antwoord op deze vragen (en meer) met een volledig aanbod aan Google-tools.
De organisatie maakt gebruik van zoekmachinemarketing via Ad Grants en verzamelt inzicht in donateurs en houdt hun interactie met de website bij via Google Analytics. Mensen kunnen de internationale projecten van Direct Relief op de site op een kaart bekijken dankzij Google Maps. Het emotionele en educatieve effect van video op het YouTube-kanaal van de organisatie geeft de boodschap een menselijk gezicht en vergroot de naamsbekendheid.
"Op 1 januari (het einde van de drukke donatieperiode aan het eind van het jaar) bleek dat het aantal online donaties 44% hoger was dan het vorige jaar en dat het totale online gedoneerde bedrag met 40% was gestegen."
Impact
In de eerste drie jaar sinds de organisatie in 2003 in het Google-programma werd opgenomen, realiseerde Direct Relief een stijging van het aantal websitebezoekers met een indrukwekkende 6000%. Google zag echter nog meer potentieel en heeft in nauwe samenwerking met Direct Relief de online prestaties nog verder geoptimaliseerd.
Het gewijzigde marketingplan bestond uit acht campagnecategorieën in betaalde zoekresultaten en remarketing, en ongeveer 150 nieuwe advertenties die in de eerste week van december werden gelanceerd. Op 1 januari (het einde van de drukke donatieperiode aan het eind van het jaar) bleek dat er 44% meer online donaties waren ontvangen ten opzichte van het jaar daarvoor en dat het totale online gedoneerde bedrag met 40% was gestegen.
Het totale siteverkeer steeg met 84%. Remarketingadvertenties zorgden ervoor dat er 2% meer conversies werden gegenereerd. Betaalde merkzoektermen (waaronder varianten van 'Direct Relief') genereerden een conversiepercentage van 26%.
Direct Relief wil de Ad Grants-campagne in het vervolg verder verfijnen en het publiek ook via YouTube aanspreken met informatieve en aangrijpende video's.